söndag 25 november 2007

Nar "nastan ingenting" ar underbart

Detta hade kunnat vara ett av mammas traffsakra uttalanden. Men det ar en beskrivning av hur vi har det i paradiset pa Koh Chang. Vi kom hit igar kvall, nar thailandarna firade sitt nyar: Loi Kretong. Man firar att vintern har borjat (!) och satter darfor ut sma jattefina blomflottar i havet (eller nagot vatten dar man bor). Detta gor man, om jag forstatt det hela ratt, for att blidka vattenandarna sa att monsunen ska vara over. Foralskade par brukar ocksa satta ut en flotte for att spa sin gemensamma framtid. Alskling, jag satte i en flotte for oss, och den flot sa fint sa! Folket skickar ocksa upp brinnande rislyktor som stiger med de dodas sjalar mot himlen. Otroligt vackert, och en fantastisk forsta kvall pa on! By the way - nar vi kommert hem far ni fraga brorsan om vad som foranledde uttrycket "that is what we call a BJORNTJANST in Sweden"! Jepp, min bror - antihjalten med ett gott hjarta.

Angaende rubriken - har hander verkligen inte mycket. Och det ar gudomligt! Pa dagarna slappar jag i solen, leker med min nya badflotte, laser en bra bok och ater glass. Som Magnus sa: det mest handelserika om dagen ar att bestamma middag. Det kanns, efter ett tag pa galna gatan i Bangkok, som en helt perfekt intensitet. Pa natterna sover vi gott i var rosa lilla stuga pa stranden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå snäckan!
Saknar dig här hemma i kylan. Har dom sista dagarna ifört mig dubbla långkalsonger när jag ska vistas ute. Blir lätt avundsjuk på er paradistillvaro. ;-) Jag ska se till att ta med filtar och varm chocklad när jag hämtar er på Kastrup. Nu har både mormors spåkort och Thailändska flottar gjort tummen upp, kan ju knappast bli bättre... :-)
Kram på dig hjärtat, ha det gott och hälsa "Pletty Mistel".

Jacques (din älskling i kylan)

Anonym sa...

Du ar bast alskling! :-) Jag ska varma dig nar jag kommer hem. Hmm, hur nu det ska ga till, jag lar nog frysa som attans... Halsa familjen och tacka for mormors kort! Puss!