lördag 12 november 2011

Chai ka!

Efter manga trakiga timmar pa flyget ar jag framme i Chiang Mai. Idag har jag mest forsokt komma over min jetlag genom att vara i farten sa mkt det gatt. I min Iphone har jag en app som visar olika sevardheter i staden och med vagbeskrivning mellan dem. Jag tog en promenad och besokte nagra av stallena.

Det mest spannande var nar jag kom till ett av de mest beromda templen i regionen, Wat Chedi Luang. Dar hade jag formanen att fa sitta ner med fyra munkar och diskutera buddhismen! Det har jag lange velat gora, sa det kandes valdigt speciellt. Det ar ett utbyte mot att munkarna far ova sig pa engelska. Vi diskuterade bl.a. karma. Munkarna forklarade att det inte ar sa himla viktigt att forbereda sig infor sin ev aterfodsel, utan att man ska vara sa sympatisk person man kan och samtidigt ha roligt i livet! Inga som helst moralkakor!

Chiang Mai ar en av de allra billigaste staderna i Thailand att leva i. Det har jag markt idag. Jag at lunch pa restaurang, inkl dryck kostade det 15 kr. Under min promenad lyckades jag intala mig sjalv att jag hade skoskav och gick pa fotmassage. En timme kostade 25 kr. Efter det tog jag en cykeltaxi hem till hotellet (alltsa en sadan dar en man trampar pa som attans medan man sjalv sitter bak i ett sate och glassar. Han ville ha 10 kr for den ganska langa akturen. Han fick lite mer.

Nu har jag varit ute pa en kvallsrunda i shoppingkvarteren och inhandlat arbetsklader. Da jag ar hur trott som helst bar det av hemat for ett tidigt sanggaende.

Inga kommentarer: