onsdag 30 november 2011

Att jobba med elefanter

Nar man jobbar i ett elefantreservat behover man ingen vackarklocka. Kl 05.50 hojer solen sig over bergen, och elefanterna har sitt godmorgon-snack med varandra. Forutom det valkanda trumpetandet har elefanter manga ljud - ett lagt burrande, ett gnyende piplate som mest paminner mig om mina gamla marsvin, samt en massa lagfrekventa ljud omojliga for manniskan att uppfatta.

En vanlig dag som volontar innebar att man borjar med morgonsysslorna kl 08.00. Det kan vara t.ex. att stada parken fran elefantbajs (som tackolov inte luktar alls illa), att forbereda elefanternas mat (det finns 36 elefanter i parken som var och en ater ca 200 kg gronsaker och gras), det kan vara att vattna eller att hugga gras eller majs. Innan lunch ser man till att elefanterna far sin mat, och efter lunch tar man ner elefanterna till floden och tittar pa nar de badar. Det ar himla komiskt att se en elefant pa 7 ton lagga sig pa rygg och lyfta benen i vadret och riktigt gotta sig!

(For att lasa min blogg far man ha lite fantasi gallande de tre sista bokstaverna i alfabetet...)

Eftermiddagssysslorna kan innebara att man planterar nya ananastrad, godslar trad, hjalper veterinaren med elefanternas behandlingar (nej, man behover inte halla fast elefanterna...) eller lastar av lastbilar som kommer in med (annu) mer frukt och gronsaker.

Efter en rejal middagsbuffee ordnades ofta nagon aktivitet for de volontarer som inte var helt slut efter dagens strapatser. De kunde vara sprakstudier pa total nyborjarniva, lyssna pa foredrag med fantastiskt duktiga manniskor som berattar om deras djur- och naturarbete, eller bara helt enkelt sitta och drick ol tillsammans. (Mark val pappa, jag skrev inte antal ol.)

Det roligaste i parken var nar man fick komma nara elefanterna, aven om det ar nagot man undviker av respekt for elefanterna. De fortjanar att leva sa fritt det gar efter att ha vaxt upp hos och jobbat for manniskor som inte alltid behandlat dem som de fortjanar. Darfor foredrar jag att beundra pa avstand.

Det trakigaste i parken ar godselarbete samt att skrubba tusentals pumpor. Listig som jag ar overtygade jag ledarna att jag ar fenomenal pa att hugga med machete, vilket gjorde att jag slapp skrubbarbetet och istallet fick hugga sonder pumpjavlarna till lagom elefantmunsbitar.

I parken finns inte bara elefanter, utan aven vattenbufflar, en bjorn (som raddats fran vanvard hos en vietnamesisk cirkus och nu har en egen stor inhagnad i parken) samt ca 60 hundar. Var en del av dessa hundar kommer ifran kan ni lasa om i mitt nasta inlagg.

Puss a kram!

1 kommentar:

Kajsa sa...

Jätteroligt att läsa om vad du har för dig! Hälsa alla roliga spindlar från mig.