söndag 13 december 2009

Gristarm

Idag har vi kommit tillbaka till Bkk. Jag tankte dock beratta om var genuint thailandska lunch pa stranden haromdagen, som jag skrev att vi skulle pa.

Vi blev inropade fran badandet av Sumali nar maten var fardig. Pa en strandmatta hade hon dukat upp flera ratter som vi inte kunde paminna oss om att vi atit forr. Det luktade dock valdigt gott sa vi hogg in med god aptit. Dar fanns en "rora" som sag ut som kottfars med chili, nagot gront och, vad vi trodde, stora bitar stekt svamp. Det var valdigt spicy och Sumali forklarade att det var en ratt fran Isaan, den fattigaste delen av Thailand. Det visade sig att svamparna var forvanandsvart sega. Vi fragade vad det var for "svamp" och fick svaret - mo belly. Mo betyder gris. Det var alltsa uppskuren grismagsack och tarmar. Sjalva tarmarna sag ut som stora bruna makaroner. Under viss angest at jag vidare och valde sedan de vegetariska alternativen (dar fanns myycket mat!). Min egen tarm uppskattade inte direkt besoket av dyl fran grisen och dagen efter blev det banana split igen. Men varre dieter finns ju!

Jag kommer verkligen att sakna Koh Chang, dar har jag funnit lugnet och harmonin. Men, som Sumali sa nar vi akte - no tears, only happy happy. Och sa ska man val forsoka se pa saker.

Nu ar vi som sagt tillbaka pa galengatan i Bkk. Jag har hunnit shoppa tre trojor for sammanlagt 70 kr. I morgon ska jag losa in en present jag fatt av Jacques - en fyra timmars spabehandling! Jag kommer att se ut som en stor rosa blobb nar jag gar darifran, och lukta som ett Bounty. Jag ska namligen bli helt ingnuggad i coconut scrub, och fa en chocolate face mask och en lang massage efter det. Mums!

Nu nar vi sitter pa internetstallet pa taket pa hotellet borjar det plotsligt smalla en massa. Det visar sig att dom branner pa med ett helt otroligt fyrverkeri - Malmofestivalen, slang er i vaggen. Inga mesiga utfyllnadsraketer dar inte! Vi fragade en thailandare varfor dom firar. "King birthday" svarade han. "Men den var ju den 5 dec!" sa vi. "Jo, men idag fyller han 82 ar och en vecka!" Glad blasdag liksom. Sympatiskt!

3 kommentarer:

Elle sa...

Iioooh!!! Usch blä och fy! Jag föredrar också Banana split! :)

Anki Banki sa...

Men du ar ju veggis sa det ar ju inte sa konstigt! :-D

Atte sa...

Grisarna hälsar att veggie är bra!
Nu åker vi och ni är hemma, vi kan sannerligen konsten att gå om varandra. Hej hopp!!